Kui Stanislav Magnetic MRO (MMRO) pääslasse jõudis, ootas teda seal 5 Eesti Mentorite Koja (EMK) liiget ja lisaks 4 uudishimulikku külalist, kes olid juba ühe üllatuse osaliseks saanud – lähikonnas ei ole umbes poole kilomeetri ulatuses autole parkimiskohta! See olukord erineb totaalselt Google Map’is mõni aeg tagasi tehtud pildist, kus samas piirkonnas on pargitud üksikud autod – järelikult on MMRO teinud suure arenguhüppe!

Selleks et MMRO-sse pääseda, tuli ennast pääslas ID-kaardiga registreerida külaliseks ja läbida lennujaamast tuttav turvakontroll.  Pääsla läbimise järel ootas meid MMRO kaunitar, kes juhatas meie väikese grupi Jan Kotka (MMRO COO) juurde. Jan on varem 20 aastat töötanud juhina elektroonikasektoris ja nüüd 1,5 aastat lennukitööstuses.

Kui veel Oskar Lutsu parafraseerida, siis kõigepealt tuli TEOORIA ja järgnes PRAKTIKA, ehk kõigepealt kuulasime Jan Kotka suurepärases esituses MMRO tutvustust ja seejärel vaatasime, mida kujutab endast lennukite Airbus 320 ja Boeing 737 täishooldus kõige uuemas tootmishallis, kuhu mahub korraga 4 lennukit (õnneks jäid praktika osas Kiirt vaevanud kivid – loe lennukid, veeretamata).

Teooria

Püüan Jan’i  sisutihedast ülevaatest kirja panna olulisemad nopped:

  • Lühend MRO tähendab – „maintenance and repair organisation“ ehk siis „hoolduse ja remondi ettevõte“
  • MMRO eelkäija oli kuni 2010.aastani Tallinna lennujaama tavaline lennukite hooldusettevõte, mida leiab igast suuremat lennujaamast
  • Muutused algasid 2010. aastal, kui omanike ringi lisandus investeerimisettevõte BaltCap. Uus omanik aitas leida rahvusvahelist tipptasemel teadmisi ja kogemusi, mida kohalikud töötajad suutsid kiiresti vastu võtta ja ärisse rakendada. Järgneva 8 aasta jooksul kasvas ettevõtte maht kordades:
    • 1-st tegevuskohast Tallinnas globaalseks – 30 tegevuskohta
    • 2-st hooldeüksusest 18-ne üksuseni
    • 1-st äriüksusest 21-e äriüksuseni
    • Käive 150 milj EUR, töötajaid ca 600 üle maailma, neist Eestis 400 jne
  • Kõige paremini kirjeldab tänast ettevõtet Jan Kotka poolt sõnastatud MMRO DNA:

„Me leiame lahendusi. Me ei jäta võimalusi kasutamata!“

  • MMRO töötajate keskmine vanus on 30+
  • Selline innovaatiline lähenemine on lisanud ettevõttele uusi tegevusvaldkondi ja lahendusi:
    • 3D tarkvara kasutamine salongikujunduse visualiseerimiseks spetsiaalses virtuaalsalongis
    • 3D lennukiosade printimisvõimalus, mis on heakskiidetud rahvusvaheliste sertifitseerimisorganisatsioonide poolt
    • Uus augmenteeritud reaalsuse lahendus, mis võimaldab näidata lennukikere värvilahendust tellijale enne värvimist
    • E-platformi lahendus EngineStands24, mis võimaldab liisida, osta ja transportida lennukimootorite hoidealused ehk hälle (mootor on üks kallimaid osasid lennukis ca 2,5 milj EUR-i)! See lahendus lisas MMRO-sse uue äriüksuse, kus töötab vaid 4 inimest, aga on kontserni kõige kasumlikum äriüksus suhtarvudes
  • Jan Kotka’l seisab ees ühe olulisema väljakutsena juhtida kontserni tütarettevõtete poolt kasutatavate erinevate majandustarkvarade üleviimine ühisele platvormile – see on ettevõtmine, mille abil MMRO võib teha uue arenguhüppe oma majandustulemustes.
  • 2017. aastal pälvis MMRO Eesti Aasta Ettevõtte ja Eksportööri tiitli
  • 2018. aastal müüs BaltCap koos väikeinvestoritega 100% osalust Hiina ettevõttele Hangxin, mis on senini Hiina suurim investeering Eesti ettevõtlusse. Jan Kotka kommentaar oli, et sellest on muutunud nõukogu liikmed (3 hiinlast ja 1 leedukas), aga igapäevane äri kulgeb oluliste muutusteta.

Praktika

Peale umbes tunnist pingsat kuulamist, mida aegajalt katkestasid kuulajate terased küsimused, läksime PRAKTIKA-ga tutvuma. Selles osas on raske kirja panna nähtut, sest kuidas kirjeldada lennukit, millest on kõik lahtimonteeritav välja tõstetud ja käib sisuliselt uue lennuki ehitamine peale suurpuhastust?! Ärisaladuste kaitseks ei olnud tootmisruumides pildistamine lubatud ja panen kirja mõned tähelepanekud:

  • Kõikjal valitses peaaegu elektroonikatööstusele omane puhtus
  • Tööruumi oli piisavalt, mitte priiskavalt
  • Suur tootmishall oli spetsiaalselt projekteeritud 2 lennukitüübi Airbus 320 ja Boeing 737 hoolduseks
  • Lennuki suure hooldusega kaasneb iga operatsiooni dokumenteerimine nii digitaalselt kui paberil
  • Kogu hoolduse käigus on hooldealas lennufirmast vähemalt 1 esindaja (24/7), kes aitab kiiresti vastuseid leida „üllatustele“, mis lennukist vastu võib vaadata

Kokkuvõtteks:

  • Väga muljetavaldav oli Jan Kotka võimekus nii lühikese ajaga sisse elada täiesti uude ärisse ja jagada infot nii nagu ta oleks selles keerulises valdkonnas olnud aegade algusest.
  • Stanislav Karlov ja Ain Mihkelson on ettevõtte külastuste korraldamise reas saanud hakkama uue tippsaavutusega
  • Olen mures EMK liikmete poolse tagasihoidliku osavõtu pärast – iga korraga on osalejaid vähem (seekord aitas gruppi soliidsemas suuruses hoida 4 mitteliikmest külalist)?! Ma arvan, et siin võiks eeskuju võtta prioriteetide seadmisel Jan Kotkast, kes vaatamata suurele töökoormusele nii pühendunult oma ettevõtet tutvustas! Olen ise kasutanud iga võimalust  ja tõenäoliselt näinud kaugelt üle 100 ettevõtte, alates väikesest pereettevõttest Keilas, mis toodab keerulisi detaile Saksa autotööstusele, lõpetades tehisintelektiga tegeleva klastriga Rootsis või maailma suurimaid kruisi laevu ehitava tehasega lääne Prantsusmaal. Igalt poolt olen leidnud midagi kasulikku: nii plusse kui ka miinuseid :)!

Kirja pani mentor Jaan Allem